Ha Giang vs. Sapa

In de vorige Vietnam-blogpost kreeg je van mij een combinatie van het stedelijke Hanoi en het natuurlijke eiland Cát Bà. In deze blogpost geen spatje stedelijkheid te bekennen. Complete focus op natuur, rust en verwondering. Jammer genoeg wordt dit ook de laatste blogpost over mijn trip door Vietnam, maar wel één met de meest impressionante momenten van de hele trip. Je leest er alles over in deze blogpost.

Ha Giang

Ha Giang is de meest noordelijke provincie van Vietnam en waarschijnlijk meteen ook de meest avontuurlijke bestemming in het land. Met honderden, misschien wel duizenden bergen, bochtige wegen en mysterieuze plekken heeft deze regio heel wat te bieden. Wanneer je je reis tussen de locals wilt beleven, is dit de perfecte manier. Je ontmoet heel wat bergvolkeren en lokale mensen die jaren niet meer in de stad geweest zijn en roeien met de riemen die ze hebben in de gebergtes, tegen de Chinese grens.

Ha Giang Loop?

Ha Giang stad wordt vaak gebruikt door backpackers als start voor de Ha Giang Loop, een motorroute die door bijna elke backpacker gereden wordt, die het land bezoekt. Je kan er voor kiezen om de loop zelf te rijden. Neem dan zeker 5 dagen de tijd om rustig te kunnen rijden. Ik was zelf ook enorm aan het twijfelen of ik zelf zou rijden, maar koos uiteindelijk toch voor een easyrider, waar ik achteraf eigenlijk spijt van had.

De wegen op de loop zijn zeker veilig genoeg om zelf met de moto op te rijden. Als je genoeg bescherming draagt, voorzichtig rijdt en uitkijkt lukt dit zonder twijfel. Wees altijd op je hoede voor onvoorzichtige chauffeurs op de baan, of wisselende weersomstandigheden en het komt goed.

Ik reisde nog steeds samen met Holly. Sinds Dalat zijn we zo’n beetje een onafscheidelijk duo geworden en blijven we bij elkaar. Omdat zij zich al eerder verbrandde aan een uitlaatpijp van een scooter, zag zij het niet zitten om de loop zelf te rijden. Ik twijfelde vooral om iemand achterop te nemen op een weg die ik niet kende en ook niet wist wat er op ons af zou komen.

Ha Giang Loop
Ha Giang Loop

De loop rijden met een easyrider

Via Facebook kwam ik in contact met het Ha Giang Amazing Hostel waar we goed verwelkomd werden en 1 nacht bleven slapen. ’s Anderendaags zouden we de motor opstappen en beginnen aan de loop van meer dan 600 kilometer in 3 dagen.

Het hostel is vrij basic, maar heeft alles wat je nodig hebt. Je kan je spullen stockeren wanneer je de loop gaat rijden en hoeft dus niet je hele backpack mee te nemen op de motor. Wanneer je opnieuw terugkomt in Ha Giang, pik je je spullen weer op en reis je verder door.

3 dagen op de moto

Op de ochtend van de eerste dag rijden we vrij snel Ha Giang stad uit richting het gebergte. Snel komen we tussen de locals terecht die heel hun leven doorbrengen op het platte land en amper tot nooit het leven in de stad zien. Wat je niet kent, mis je niet uiteraard.

Het weer zit mee. Zo’n 25 graden maar wel volle zon. Jezelf laten rijden werkt bevrijdend. Je kan rondom je kijken zonder te denken aan het verkeer, en hebt alle tijd om elk klein detail van de omgeving in je op te nemen. Prachtige landschappen, bergen …

Ha Giang Loop
Ha Giang Loop

Onze route loopt de eerste dag langs heel wat bergdorpjes, rijstvelden en prachtige uitzichten. Genieten, bijna 300 kilometer de eerste dag. ’s Middags eten we ergens lokaal en ’s avonds overnachten we in een hotel, waar we aan tafel mogen tijdens een familydinner en er heel wat ‘happy water’ geschonken wordt. Eigenlijk een drankje zoals wodka, maar zo veel sterker. Niet te drinken, maar uit bedanking voor het ontvangst toch maar achterover gieten.

De twee volgende dagen rijden we opnieuw verder door de regio en komen we zelfs tot aan de Chinese grens. Het weer wordt er niet beter op want in Cát Bà, waar we eerder waren, is er op hetzelfde moment zelfs een tropische storm. Wij krijgen vooral af te rekenen met heel veel wind, regen en mist. Niet het meest veilige weer om in rond te rijden. Gelukkig helpen een regenjas en plastic zakken over je schoenen je al heel wat om droog te blijven. Uiteindelijk toch helemaal doorweekt aangekomen bij een homestay. Daar konden we de nacht doorbrengen om op de laatste dag opnieuw langs de meest impressionante zichten te rijden om de loop af te ronden.

Ook interesse om de loop te rijden? De easyridertour boek je hier vanaf 190 dollar (overnachtingen, moto, benzine en eten inbegrepen. Drank exclusief). Wil je liever de loop zelf rijden? Zoek dan even verder online naar hostels die de loop aanbieden en rij hem samen met andere backpackers. Hou het veilig! Meer beelden van onze loop zie je in de vlog.


Sapa?

Vanuit Ha Giang reden we na de loop door richting Sapa, wat zo’n 8 uur in beslag nam met de nachtbus. In het midden van de nacht kwamen we aan in Sapa, een klein dorp op zo’n 350 kilometer van Hanoi en vlakbij de Chinese grens.

Slapen in Sapa

De nachtbus dropte ons in het midden van de nacht in het busstation, vanwaar we een taxi namen richting onze homestay. Niet makkelijk, want onze homestay lag zo’n 5 kilometer buiten het centrum en er was niet bepaald een aangelegde weg. De taxi trotseerde putten, bulten, uitstekende stenen en watervallen die onze weg kruisden. Een mirakel dat de auto en wij het overleefd hebben eigenlijk. Meer dan een uur zijn we onderweg geweest naar de Hoang Kim Homestay.

Gelukkig ging de deur voor ons nog open en konden we meteen nog even verder slapen. Je slaapt hier vanaf 4 euro per nacht (ontbijt inbegrepen). De homestay ligt in de natuur en heeft alles voor een rustige omgeving. Jammer genoeg maken locals gebruik van de openheid van de homestay om hun zelfgemaakte kledij, tasjes … te komen verkopen, wat ik niet fijn vind wanneer ik rustig in een hangmat bengel of aan het ontbijt zit. Verder wel heerlijk verblijven daar.

Wat te zien/doen in Sapa?

Sapa viel mij eigenlijk minder mee dan ik vooraf dacht. De omgeving is vergelijkbaar met Ha Giang en toch minder impressionant, ondanks o.a. de vele rijstvelden. Qua mobiliteit ook niet echt superhandig, want de grote weg naar het centrum is geen weg te noemen en neemt zoveel tijd in beslag om een korte afstand af te leggen. Je kan je er ook niks van aantrekken, maar dan rij je vermoedelijk wel je scooter of wagen kapot.

Het beste is een wandeltour boeken om samen met locals de streek te verkennen. Dit deed ik zelf niet, maar ik hoorde wel vaak positieve reacties van andere backpackers. De prijs hiervan viel helaas vaak tegen, omdat ze echt wel serieuze prijzen durven vragen voor zo’n tour.

Sapa
Sapa

Ik huurde een scooter en verkende de streek op mijn eentje, samen met Holly. Veilig om te rijden, als je oppast tijdens het rijden op de brakke weg naar het centrum. Je komt onderweg heel wat tegen. Denk maar aan rijstvelden, watervallen … Prachtige omgeving, maar spijtig genoeg ook een omgeving waar locals je alles aan de hand willen doen, aangezien ze uit toeristen inkomsten kunnen halen.

Helaas gaat dit gepaard met een aantal locaties waar ze ook enorme toegangsprijzen vragen. Het hoogste punt van Vietnam, Fansipan, bereik je met een kabellift en kost je bijna 40 euro toegang. Met een beetje pech is het hier dichtbewolkt en zie je zelfs niks. Als je het mij vraagt, een touristtrap en niet meteen de moeite waard. De watervallen daarintegen bezichtig je gratis en zijn ook mooi om te bekijken.


Dit was het verslag over mijn verblijf in Ha Giang en Sapa. Met deze blogpost komt er trouwens een eind aan de Vietnam-blogposts. De andere posts lees je hier.

Bekijk hieronder de vlog van mijn verblijf in Ha Giang en Sapa.


Deze blogpost werd geschreven uit eigen ervaring tijdens mijn reis door Vietnam. Bij het Ha Giang Amazing hostel mocht ik gratis verblijven en kreeg ik korting bij de Ha Giang Loop.

Glenn

Volg mij op Facebook, Twitter en Instagram en mis niks van de Reistebrij-updates!